Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Role a postavení žen ve vrcholné politice v Československu v letech 1948-1968
Kočišková, Jana ; Pernes, Jiří (vedoucí práce) ; Kocian, Jiří (oponent) ; Konečný, Karel (oponent)
Univerzita Karlova Filozofická fakulta Ústav Politologie Doktorský studijní program: Politologie Studijní obor: Politologie Anotace k disertační práci Role a postavení žen ve vrcholné politice v Československu v letech 1948-1968 The role and status of women in top politics in Czechoslovakia in the years 1948-1968 Mgr. Jana Kočišková Vedoucí práce: Doc. PhDr. Jiří Pernes, Dr. Praha 2017 Anotace: Cílem předkládané práce je komplexně zhodnotit a analyzovat roli a účast žen ve vrcholné politice v Československu v letech 1948-1968. Zvolené období patří z hlediska politické participace žen k těm méně probádaným. Práce se zabývá a zkoumá relevanci tří základních druhů faktorů ovlivňujících podíl žen ve vrcholné politice (institucionální, sociálně-ekonomické a kulturní), s ohledem na specifika daná nedemokratickým typem politického režimu, všeprostupující komunistickou ideologií a vedoucí úlohou KSČ. Faktory kulturní zahrnují historickou tradici ženské politické participace v Československu, ženskou otázku v komunistické ideologii a její uplatňování v SSSR a v Československu v praxi. Sociálně ekonomické životní úroveň obyvatelstva, úroveň vzdělanosti, úroveň industrializace země a další. Institucionální faktory charakteristiku politického systému, typu volebního systému, volební zákony a další opatření z hlediska...
Prezidentský systém v Brazílii
Michal, Petr ; Buben, Radek (vedoucí práce) ; Koubek, Jiří (oponent)
(česky) Brazílie nemá vhodné předpoklady pro svojí existenci - prezident je obdařen silnými legislativními pravomocemi, které mu umožňují dominovat politiku, a zároveň čelí značně fragmentovanému parlamentu. Takovýto systém by měl v zásadě generovat časté politické krize a měl by se podepsat na nestabilitě politického režimu. V této práci se pokoušíme předložit důvody, proč tomu tak není. Díky proměně mezinárodního ideologického a politického kontextu (mj. konec Studené války) došlo nejen ke zvnitřnění demokracie mezi jednotlivými politickými aktéry, ale také k návratu armád do kasáren. Parlament a prezident byli ponecháni svému osudu. Prezident sice stále dominuje legislativnímu procesu (což je dáno jeho širokými pravomocemi) a může ovlivňovat možnosti, mezi kterými se parlament rozhoduje, ale ústava jej (de facto) nutí k tomu, aby se snažil hledat podporu u parlamentu a vytvářel široké koalice. Parlament má v rukách nástroje jak předkládat prezidentovi alternativní návrhy a de facto rozhoduje o tom, zda jeho politika nalezne dlouhodobého uplatnění. V extrémní poloze (např. politické krize) je parlament proaktivním politickým hráčem, který kontroluje přežití prezidenta.
Politické systémy a jejich výuka v občanské výchově na základní škole.
Rund, David ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Stracený, Josef (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na politické systémy a jejich výuku v občanské výchově na základní škole. V teoretické části práce je čtenář seznámen s historickým vývojem myšlenky demokracie od antického Řecka a Říma, přes rozvoj parlamentarismu ve Velké Británii až po rozšiřování politických práv v Evropě, která tvoří základ demokratických politických institucí, jež jsou v práci podrobněji rozebrány. Takto vymezené politické instituce jsou v druhé polovině teoretické části dány do protikladu k nedemokratickým systémům. V této části práce je představen vývoj těchto režimů a jejich teoretické vymezení vůči demokracii. Jednotlivé nedemokratické systémy jsou klasifikovány a představeny na příkladech existujících nebo zhroucených států. Praktická část diplomové práce se věnuje následně teoretickému vymezení výuky politických systémů v Rámcovém vzdělávacím programu, které se uskutečňuje v předmětu Výchova k občanství a v průřezovém tématu Výchova demokratického občana. Teoreticky nabyté znalosti jsou v druhé půli praktické části převedeny do návrhu čtyř vyučovacích bloků, ve kterých se žáci postupně seznamují s demokratickými institucemi na úrovni spolu, obce a státu. Vyučovací bloky jsou doplněny o řadu didaktických aktivit, jejichž prostřednictvím, se žáci seznamuj daným tématem na jednotlivých...
Role a postavení žen ve vrcholné politice v Československu v letech 1948-1968
Kočišková, Jana ; Pernes, Jiří (vedoucí práce) ; Kocian, Jiří (oponent) ; Konečný, Karel (oponent)
Univerzita Karlova Filozofická fakulta Ústav Politologie Doktorský studijní program: Politologie Studijní obor: Politologie Anotace k disertační práci Role a postavení žen ve vrcholné politice v Československu v letech 1948-1968 The role and status of women in top politics in Czechoslovakia in the years 1948-1968 Mgr. Jana Kočišková Vedoucí práce: Doc. PhDr. Jiří Pernes, Dr. Praha 2017 Anotace: Cílem předkládané práce je komplexně zhodnotit a analyzovat roli a účast žen ve vrcholné politice v Československu v letech 1948-1968. Zvolené období patří z hlediska politické participace žen k těm méně probádaným. Práce se zabývá a zkoumá relevanci tří základních druhů faktorů ovlivňujících podíl žen ve vrcholné politice (institucionální, sociálně-ekonomické a kulturní), s ohledem na specifika daná nedemokratickým typem politického režimu, všeprostupující komunistickou ideologií a vedoucí úlohou KSČ. Faktory kulturní zahrnují historickou tradici ženské politické participace v Československu, ženskou otázku v komunistické ideologii a její uplatňování v SSSR a v Československu v praxi. Sociálně ekonomické životní úroveň obyvatelstva, úroveň vzdělanosti, úroveň industrializace země a další. Institucionální faktory charakteristiku politického systému, typu volebního systému, volební zákony a další opatření z hlediska...
Migrační politika Švédska a jeho postoj k migrační krizi
Utinková, Hana ; Brunclík, Miloš (vedoucí práce) ; Kaleta, Ondřej (oponent)
Práce se zabývá podobou švédské migrační politiky v souvislosti s migrační krizí. Popisuje a analyzuje druhy migračních politik a zabývá se jejich otevřeností a restrikcí. Tento teoretický rámec je poté použit v praktické části k analýze, zda se migrační politika Švédska s událostmi roku 2015 změnila na restriktivní. Změny jsou ukázány na legislativě a aktérech, kteří mají vliv na její tvorbu.
Prezidentský systém v Brazílii
Michal, Petr ; Buben, Radek (vedoucí práce) ; Koubek, Jiří (oponent)
(česky) Brazílie nemá vhodné předpoklady pro svojí existenci - prezident je obdařen silnými legislativními pravomocemi, které mu umožňují dominovat politiku, a zároveň čelí značně fragmentovanému parlamentu. Takovýto systém by měl v zásadě generovat časté politické krize a měl by se podepsat na nestabilitě politického režimu. V této práci se pokoušíme předložit důvody, proč tomu tak není. Díky proměně mezinárodního ideologického a politického kontextu (mj. konec Studené války) došlo nejen ke zvnitřnění demokracie mezi jednotlivými politickými aktéry, ale také k návratu armád do kasáren. Parlament a prezident byli ponecháni svému osudu. Prezident sice stále dominuje legislativnímu procesu (což je dáno jeho širokými pravomocemi) a může ovlivňovat možnosti, mezi kterými se parlament rozhoduje, ale ústava jej (de facto) nutí k tomu, aby se snažil hledat podporu u parlamentu a vytvářel široké koalice. Parlament má v rukách nástroje jak předkládat prezidentovi alternativní návrhy a de facto rozhoduje o tom, zda jeho politika nalezne dlouhodobého uplatnění. V extrémní poloze (např. politické krize) je parlament proaktivním politickým hráčem, který kontroluje přežití prezidenta.
Důvěra v politické instituce České republiky
Čermák, Daniel ; Kostelecký, Tomáš (vedoucí práce) ; Sedláčková, Markéta (oponent) ; Müller, Karel (oponent)
Předmětem dizertační práce je zkoumání politické důvěry, konkrétně popis trendů vývoje politické důvěry a identifikace faktorů, které s uvedenou důvěrou souvisejí. Politickou důvěrou je míněna důvěra vertikální, orientovaná na vybrané politické instituce zakotvené v Ústavě České republiky. V práci jsou analyzovány následující politické instituce v České republice: vláda, Poslanecká sněmovna, Senát, krajská zastupitelstva a obecní zastupitelstva. Jako teoretický rámec pro toto zkoumání je využit model celoživotního učení amerických sociologů Mishlera a Rose, který spojuje kulturní a institucionální přístupy při vysvětlování důvěry v instituce. Při všech provedených analýzách jsou využita data z již dříve provedených výzkumů CVVM a dalších oddělení Sociologického ústavu AV ČR. Za nejvýznamnější zjištění práce lze pokládat skutečnost, že míra důvěry v politické instituce je převážně determinována faktory souvisejícími s institucionální performancí, které se týkají politické situace a percepce vlastní ekonomické situace či celého státu, a také se stranickými preferencemi (existence tzv. efektu vítěze). Ovlivnění měr důvěry na úrovni národní, regionální i lokální rozložením sil mezi stranami ve vládě, potažmo v Poslanecké sněmovně, ukazuje také na potvrzení teze o volbách druhého řádu. U důvěry v obecní...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.